• Doradztwo zawodowe •

Priorytetem w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną jest rozwijanie ich kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych, które pozwolą im po ukończeniu edukacji na w miarę możliwości  samodzielne, godne i wartościowe.

 

Od początku nauki w szkole wszystkie nasze działania (nauka, zabawa, relaks) ukierunkowane są na zdobywanie przez naszych uczniów wiadomości i umiejętności, które pozwolą im na rozumienie zjawisk społecznych i przyrodniczych w dostępnym zakresie, umożliwiających uczestnictwo w różnych formach życia społecznego oraz na nabywanie umiejętności przydatnych w dorosłym życiu, co ma prowadzić do  zdobycia maksymalnej  samodzielności.

 

Od najmłodszych lat uczniowie realizując w różnych formach podstawę programową poznają zawody wykonywane przez rodziców, krewnych, dalszych i bliższych znajomych. Na lekcjach kreatywności podejmują konkretne działania, np. przygotowując posiłki, wykonując czynności porządkowe, pomagając pielęgnować zieleń w naszym otoczeniu. Uczą się posługiwać sprzętem AGD, narzędziami ogrodniczymi, a w szkole przysposabiającej do pracy w pracowni stolarskiej, narzędziami i maszynami stolarskimi.

 

Systematycznie poznają pracę innych ludzi odbywając wizyty studyjne np. w piekarni, w gospodarstwie ogrodniczym czy Zakładzie Aktywizacji Zawodowej Niepełnosprawnych. Niektórzy z naszych absolwentów znajdują zatrudnienie w warunkach pracy chronionej.

 

 

Wiosna, jest coraz cieplej, a Wy w związku z pandemią koronawirusa zmuszeni jesteście do pozostania w domu. Nie możecie chodzić do szkoły. Uczycie się w domu. Nauczyciele przesyłają Wam karty pracy i różne zadania, które normalnie wykonywalibyście w szkole. Pamiętacie, że nauka to nie tylko praca w klasie. Wokół naszego Ośrodka mamy mnóstwo zieleni, m.in. klomby z kwiatami, ścieżki edukacyjne i skwerki zielone, o które wszyscy regularnie wspólnie dbaliśmy, doskonaląc umiejętności związane z wykonywaniem prac porządkowych i pielęgnacją roślin.

 

 

Nadeszła wiosna, a my do tej pory mogliśmy oglądać ją tylko przez okno. Teraz kiedy możemy już wyjść z domu, mamy możliwość przyjrzeć się przyrodzie z bliska, dokładnie obejrzeć kwiatki w ogródkach, kwitnące rośliny ozdobne i drzewa owocowe. Spacerując przypomnijcie sobie nasze zajęcia, na których uczyliśmy się je nazywać i rozpoznawać. Czas przebywania na dworze można wykorzystać zadając proste pytania, np. czy wiesz jak nazywa się ta roślina, jakie owoce będą na tym drzewie?

 

Tych z Was, którzy mają ogrody lub działki zachęcam do wzięcia udziału w wiosennych porządkach. Będzie to okazja do zaprezentowania Waszych umiejętności. Umiecie przecież grabić, zamiatać, kopać, siać i plewić. Właśnie jest pora wysiewu: sałaty, rzodkiewki, marchewki, pietruszki, wszelkich ziół i jednorocznych roślin ozdobnych, które będą cieszyły nasze oczy do zimy. Wykorzystajcie umiejętności, które zdobyliśmy na lekcjach techniki, uczestnicząc w kółku ogrodniczym i podczas realizacji projektu z zakresu ogrodnictwa. Pokażcie rodzicom, co potraficie. A potraficie dużo.

 

 

Tym uczniom, którzy nie mają ogródków proponuję, np. zasadzić cebulę na szczypior, posiać ulubione zioła w doniczce lub kwiaty w skrzynkach na balkonie, czy wyhodować pełne witamin kiełki do kanapek.

 

 

Możemy zadbać też o rośliny ozdabiające nasze mieszkania. Teraz jest dobra pora na przesadzenie roślin doniczkowych, które tego potrzebują. No i pamiętajmy, że roślinki też muszą czasem jeść i pić, czyli trzeba je czasem zasilić nawozem (tu zalecam szczególną ostrożność) i systematycznie podlewać. Powodzenia i obfitych plonów.

 

 

2020-04-23