• Ekologia •

 

Rodzina to pierwsze miejsce, w którym żyje i rozwija się dziecko. To rodzic organizuje dziecku czas i zabiera je na wycieczkę rowerową lub spacer po lesie. Życie w zgodzie z naturą, czyli postawa „eko”, wynika z szacunku do środowiska i troski o to, co pozostawimy następnym pokoleniom.

RODZICU


Wychowanie ekologiczne musi rozpocząć się od najmłodszych lat i to nie tylko w szkole, ale także w domu. Jeśli chcemy, aby dziecko wykształciło u siebie proekologiczne nawyki musimy sami dawać przykład takich zachowań.

Duże znaczenie w edukowaniu dziecka ma zwracanie jego uwagi na wszystkie przejawy ekologicznego zachowania: od segregowania śmieci, oszczędzania prądu, czy zakręcania wody przy myciu zębów, do pokazania możliwości wykorzystywania energii odnawialnej takiej jak słońce, wiatr i woda.

Współczesny świat wymaga od nas dorosłych odpowiedzialnego życia i dawania w tej kwestii pozytywnego przykładu. Jeśli jako rodzice zaangażujemy się w działalność na rzecz otoczenia, udzieli się to też naszym dzieciom. Zadbajmy, więc o środowisko i stan zieleni wokół miejsca zamieszkania. Wyjdźmy z naszym dzieckiem na spacer i pozbierajmy śmieci.

 

PRZYPOMINAM

 

Co roku w kwietniu uczniowie naszego Ośrodka włączali się w akcje sprzątania Ziemi. Zaopatrzeni w worki i rękawiczki wychodzili na ulice Tanowa i do przyległego lasu pozbierać śmieci. W tym roku musieliśmy pozostać w domach, więc razem z rodzicami i rodzeństwem idąc na spacer pozbierajmy śmieci. Zróbmy porządek wokół naszych domów, a potem posegregujmy to, co przyniesiemy.

 

Pamiętajmy przy tym o swoim bezpieczeństwie: maseczkach, rękawiczkach i dokładnym myciu i dezynfekcji rąk.

 

JAK SEGREGOWAĆ ODPADY?


Wyrzucenie ma znaczenie! – Odpady zbierane selektywnie wrzucamy do odpowiednich pojemników lub worków. I tak: papier wrzucamy do pojemnika lub worka w kolorze niebieskim, szkło do pojemnika lub worka w kolorze zielonym, metale i tworzywa sztuczne do pojemnika lub worka w kolorze żółtym, a odpady biodegradowalne do pojemnika lub worka w kolorze brązowym.

  1. Przetworzenie ma znaczenie! – Segregując dajesz odpadom szansę na drugie życie. Ponadto zmniejszasz zanieczyszczenie środowiska poprzez zmniejszenie ilości odpadów deponowanych na składowiskach. Dzięki recyklingowi osiągamy niższe koszty produkcji, ograniczamy zanieczyszczenie powietrza, gleby, wody, emisję gazów cieplarnianych, produkcję odpadów przemysłowych.
  2. Zgniecenie ma znaczenie! – Zgniataj puszki i butelki przed wyrzuceniem. Zgnieciona butelka zajmuje 80% miejsca mniej. Dzięki temu rzadziej możesz wynosić odpady ze swojego domu, a firmy odbierające nie muszą wozić powietrza.
  3. Odkręcenie ma znaczenie! – Wyrzucaj szkło i kartony po sokach i mleku bez kapsli i nakrętek. Po odkręceniu posegreguj do odpowiednich pojemników.
  4. Oznaczenie ma znaczenie! – Zwracaj uwagę na oznaczenia umieszczone na opakowaniach. Znajdują się na nich informacje o pochodzeniu, surowcu, z którego zostały zrobione oraz możliwym powtórnym przetworzeniu.
  5. Opróżnienie ma znaczenie! – Opróżniaj butelki, słoiki, kartony. Wszystkie opakowania przed wyrzuceniem powinny zostać dokładnie opróżnione.
  6. Rozłożenie ma znaczenie! – Rozkładaj kartony przed wrzuceniem do pojemnika. W ten sposób będą zajmowały mniej miejsca (nawet o 70%) i rzadziej będziesz musiał je wynosić!
  7. Przynoszenie ma znaczenie! – Zabieraj ze sobą wielorazową torbę na zakupy. Foliowe torebki używasz przeważnie tylko raz, a później wyrzucasz. Tym samym produkujesz więcej odpadów. Torba zakupowa, którą będziesz mieć zawsze przy sobie to zaledwie dodatkowe 20 gramów dla Ciebie, a zdecydowanie mniejszy ciężar dla środowiska.
  8. Rozróżnienie ma znaczenie! – Nie wrzucaj do pojemników do segregacji pobitych luster, szyb, szklanek. Jest to inny rodzaj szkła. Zanieczyszczenie odpadów szklanych (słoików, butelek) poprzez np. fragmenty szyb czy luster może spowodować niemożność przetworzenia tego surowca! Szkło opakowaniowe to nie to samo, co szkło gospodarcze!
  9. Zabrudzenie ma znaczenie! – Nie wrzucaj do pojemników do segregacji odpadów bardzo zabrudzonych, np. papieru po maśle, chusteczek higienicznych, ręczników papierowych. Nie segregujemy także odpadów zabrudzonych klejami oraz zatłuszczonych. One nie nadają się do recyklingu!

Słyszymy o różnych katastrofach ekologicznych, które coraz częściej dotyczą naszego najbliższego otoczenia: wichurach, trąbach powietrznych, powodziach, katastrofalnych ulewach, pożarach, a przecież nie chcemy, aby sprawdziły się słowa Jana Sztaudyngera – „Wycięty las, szumi już tylko w nas”.

Ekologia jest dziś stylem życia w trosce o to, co pozostawimy następnym pokoleniom. Dla nas rodziców wychowanie zdrowego dziecka w przyjaznym środowisku jest przecież sprawą priorytetową. A często to nasze dzieci przychodząc do domu ze szkoły wykazują inicjatywę pytając nas, dlaczego nie segregujemy śmieci…. No właśnie, dlaczego?

Może warto wtedy zmienić od razu złe nawyki i uczyć się wspólnie z naszymi pociechami. Zacznijmy od małych kroczków. Zmieniajmy się dla naszych dzieci i ich przyszłości. Pracujmy wspólnie na czysty świat kształtując świadomość ekologiczną. Wspólnie włączajmy się do akcji sprzątania Ziemi nie tylko w kwietniu i we wrześniu, kiedy to obchodzony jest Dzień Sprzątania Świata.

 

Nasze dzieci uczą się poprzez zabawę i praktykę, ale najbardziej obserwując nas dorosłych. Dawajmy tylko dobre przykłady, segregujmy odpady.

 

2020-04-21