Chciałybyśmy podzielić się z Państwem scenariuszem zajęć i filmikami, które powstały w ramach innowacji „Świętować każdy może”. W tym miesiącu nasza propozycja dotyczy Dnia Origami. Scenariusz lekcji i filmiki
przedstawiają wykonanie prostych prac origami do wykorzystania w czasie lekcji przez nauczycieli oraz w domu przez rodziców. Dzięki zajęciom dzieci będą miały okazję w przystępny sposób poznać elementy sztuki i kultury japońskiej. Pobudzą swoją kreatywność, fantazję i twórczość. Będą uczyć się przez zabawę i poćwiczą motorykę małą. Mamy nadzieję, że zachęcimy Państwa do aktywnego spędzenia czasu wolnego z dziećmi.
Zapraszamy do wspólnej, aktywnej zabawy.
Filmiki dostępne pod linkami:
Przejdź do kirigami- dla klas starszych i dzieci sprawniejszych
Przejdź do origami płaskie, dla klas młodszych
Przejdź do polecanej książki
Zapraszamy także do naszej biblioteki, gdzie uczniowie i nauczyciele znajdą więcej książek o origami.
Ewa Klaus, Lidia Zasada, Agnieszka Stelmaszyk, Weronika Dwojakowska
Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w zajęciach z cyklu „ Świętować każdy może”. W tym miesiącu proponujemy temat „ Dzień origami – jesienny las”. Przesyłamy Państwu scenariusz lekcji, znajdziecie w nim plan do przeprowadzenia zajęć. Scenariusz można zmieniać, dostosowując do możliwości i potrzeb uczniów. Liczymy na Państwa kreatywność. Prosimy o zrobienie zdjęć z lekcji i z wykonanych prac. Zdjęcia prosimy o przesłanie na adres w.dwojakowska@soswtanowo.pl, natomiast prace o dostarczenie do P. Lidii Zasady i p. Ewy Klaus.
Dzień origami przypada 24 października, termin przekazania prac do organizatorów to 29 października.
Scenariusz zajęć „ Dzień Origami”
Temat: Dzień origami- jesienny las.
Organizatorzy: Lidia Zasada
Ewa Klaus
Agnieszka Stelmaszyk
Weronika Dwojakowska
Cele: – poznanie elementów sztuki i kultury japońskiej,
– zapoznanie z techniką origami,
– pobudzanie wyobraźni twórczej, fantazji i kreatywności,
– rozbudzanie aktywności ucznia i chęci zaangażowania podczas zajęć.
Cele szczegółowe: – Uczeń: wykorzystuje swoją fantazję i wyobraźnie w pracy z techniką origami,
– Dobiera odpowiedni kolor, elementy, kształt i fakturę papieru,
– Aktywnie uczestniczy w zabawach;
– Uważnie ogląda film instruktażowy;
– Składa papier według wzoru.
Metody: praktyczno zadaniowa, praktyczne ćwiczeni- tworzenie kompozycji z papieru,
pokaz: demostracja techniki origami,
pogadanka,
videomodelowanie.
Techniki: origami płaskie- klasy młodsze,
origami przestrzenne- klasy starsze.
Forma: indywidualna,
Grupowa.
Środki dydaktyczne: kartki bloku technicznego
kolorowy papier
szary papier,
nożyczki.
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci.
- Wprowadzenie do tematyki zajęć.
„Na dzisiejszych zajęciach poznamy nową technikę plastyczną- origami. Dowiemy się skąd pochodzi i na czym polega. Najpierw obejrzymy filmik, następnie sami wykonamy pracę tą metodą. Zapraszamy do udziału”
- Przejdź do Filmu o origami
- Podanie tematu pracy plastycznej i opowiedzenie o jesiennym lesie.
„Jesienią w lesie jest bardzo cicho, spokojnie i pięknie. Drzewa i krzewy zmieniają kolory. Możemy wtedy zobaczyć wszystkie odcienie ciepłych barw: żółtej, pomarańczowej, brązowej i czerwonej. Każde drzewo ma swój wyjątkowy kolor. W słoneczny dzień to wszystko mieni się różnymi kolorami tęczy. Pod nogami słychać szelest liści, które jak dywan pokryły trawę. To najlepszy moment na grzybobranie, gdyż jesienny las jest pełen grzybów, które chowają się w różne kąty.
Dzisiaj na zajęciach stworzymy własny jesienny las z kolorowego papieru. Jak to zrobić dowiemy się z filmiku.”
- Filmik instruktażowy – Jak wykonać jesienny las?
- Origami płaskie z kółek
- Origami przestrzenne
- Wykonanie pracy plastycznej.
- Tworzenie kompozycji zespołu klasowego z elementów wykonanych przez dzieci.
- Zakończenie zajęć.
- Relaksacja przy muzyce japońskiej.
Przejdź do filmu „Jak wykonać jesienny las?”
Długość filmu reguluje nauczyciel.